måndag 23 september 2019

Vilken flax att vi inte åkte med Ving

Nu har det burit iväg till Brac i Kroatien. Ingen flygskam här inte. Dessutom en himla flax att vi inte åkte med Ving!

Vi åkte på lördag kväll tillsammans med vännerna Lasse och Lisa. Planet blev såklart försenat vid start. SAS brukar vara duktiga på att hålla tiden men å andra sidan, detta var ju charter så innan alla flamsiga människor satt sig ordentligt hade vi missat startslotten.

Vi landade i Split och transporterades med buss ner till hamnen för att invänta en båt som skulle ta oss över till ön Brac.

Och när man väntar på en buss mitt i natten...kan man ta sig något uppiggande!

Vid halv två-tiden på natten var vi äntligen framme och installerade på vårt trevliga hotell i Pastira. Man undrar såklart HUR många vi är i sällskapet men vi är faktiskt bara fyra.

Söndag morgon vaknade vi trots få timmars sömn rätt tidigt och möttes av en fantastisk dag.

Efter en snabb tur ner till byn för att hitta en supermarket så intog vi vår frukost på terrassen.

Den lilla byn Pastira är hur cool som helst med sin lilla hamn omgiven av små gamla stenhus.

Här är det lugnt och lågtempo. Till och med fåglarna är lite laid-back och sitter mest och minglar.

Det ligger en hel del små trevliga båtar här i hamnen men denna stack nog ut lite extra tycker jag.

På förmiddagen är det fullt med lokalbefolkning och en del turister längs caféerna vid hamnen där man kan få sig en god stärkande kopp kaffe.

Framåt 13-tiden blev det plötsligt tomt. Det var siesta såklart.

Istället för siesta så tog vi istället en promenad upp i byn för att kolla läget och få lite fina bilder på byn. Den lokala kyrkan slamrade i kyrkklockan varje timme, det är ju trots allt söndag.

De flesta hus är av sten och till och med många av de gamla taken är av sten istället för av tegel.

När vi kom fram till kyrkan förstod vi vart alla tagit vägen. Här var helt fullsatt och det sjöngs för full hals så det hördes en bra bit bort från kyrkan.

Här finns hur mycket som helst att plåta...

...så kamerorna gick varma för oss alla.

Själv gillar jag detaljer. En intressant detalj är att i stort sett alla fönsterluckor i byn är gröna.

Det kommer såklart fler bilder efterhand vi är här så det är bara att hänga på :)